zondag 23 maart 2008

Buenos Aires Querido

Zo, ik ben dus in Buenos Aires. De afgelopen twee dagen heb ik al heel veel van de stad leren kennen en ook vooral veel van mensen en de sfeer in het hostel (waar je eigenlijk Engels praat, tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik de afgelopen dagen vaker Nederlands dan Spaans heb gepraat). De sfeer is hier wel prima en het was ook wel fijn om een beetje mensen te ontmoeten die in een vergelijkbare situatie zitten, maar waarschijnlijk ben ik na een paar dagen weer rijp om volledig het land in te trekken en semi-locals te ontmoeten.
Buenos Aires is een wat vreemde stad. Tot de jaren 50 was het behoorlijk welvarend en sindsdien is de stad (en het land) in voortdurend economisch verval. In Buenos Aires zie je daarom heel veel gebouwen en kunst die passen in het einde van de negentiende eeuw, maar vooral veel van de eerste helft van de twintigste eeuw. Laat ik nou heel veel van dat soort architectuur en kunst houden. Het is Parijs zoals het eigenlijk bedoeld was. Overigens moet je niet te verbaasd opkijken als naast zo´n mooi gebouw plotseling een foeilelijk iets is opgedoken. Van stadsplanning hebben ze hier nog niet zo heel veel gehoord.
De belangrijkste industrie is hier de landbouw en dan vooral de vleesindustrie. Argentijnse biefstuk is legendarisch en hoort mals (rood) geconsumeerd te worden met natuurlijk Argentijnse rode wijn. Het eten is hier in de regel goed en heel erg goedkoop (afgezien van de hapjes die ik vrijdag in de kroeg had ter vervanging van mijn avondeten). Het chice Italiaanse restaurant waar ik misschien wel het beste Italiaanse eten wat ik ooit gehad heb voorgeschoteld kreeg, rekende voor mijn lunch (die gerust voor maaltijd had kunnen doorgaan) inclusief wijn zo´n 10 euro. Het avondeten van gisteren in een echte Argentijnse ´parrilla´ (soort grilltent, maar dan culinairder, met mals Argentijns vlees) rekende zo´n 12 euro (wederom inclusief drank). Ik begin zelfs de wijn naast het malse vlees te waarderen. Als je van impressionistische kunst en rode wijn gaat houden, is dat misschien een teken dat je een intellectueel aan het worden bent.
Ik kwam hier op Goede Vrijdag aan en dat betekende dat veel winkels dicht waren (waar ik vandaag en morgen ivm Pasen ook nog wel last van zal hebben). Toch heb ik die dag de wijk San Telmo een beetje verkend met antiekwinkeltjes en tango´s. Om de tijd tot het eten te overbruggen (Argentijnen hebben pas om 21u30 avondeten) ging ik een lokale bar en daar ontmoette ik uiteindelijk Jorge en Leandro, waar ik de rest van de avond mee heb gehangen. We wilden nog door naar de club (die beginnen logischerwijs pas om 02u00), maar zowel ik als mijn nieuwe kennissen trokken dat niet meer. Na een nachtvlucht wilde ik nu maar eens flink gaan slapen.
De volgende dag ben ik met een Amerikaan uit Colorado die ik net bij het ontbijt had ontmoet naar het noorden van het centrum getrokken om wat musea te bekijken. Zo kwamen we op het kerkhof van Recoleta, een enorm kerkhof waar iedereen ligt die enigszins belangrijk is geweest. Daarna hebben we ook nog het ´schone kunsten´museum en het moderne kunstmuseum bezocht (al haakte de Amerikaan op een gegeven moment af). Terug in het hostel ging ik uit eten met een paar mensen die ik net ontmoet had in een parilla.
Na het eten ben ik maar even twee uurtjes gaan liggen om scherp te zijn voor mijn excursie naar de disco Pacha. Uiteindelijk zijn we daar tot een uur of zeven gebleven (het was er rond die tijd nog steeds stampdruk, want de Argentijnen beginnen laat, maar ze gaan ook tot laat door).
Het is wel een beetje een verademing om wet ietwat bekender volk te praten. Ik kwam zelfs een toffe Albertiaan tegen die in zijn eentje zonder kennis van Spaans besloten had om 7 weken door Argentinië heen te trekken. Hij is er nu bijna klaar mee en adviseerde me vooral langs Bolivia te gaan. Het is een verleidelijk plan, maar waarschijnlijk faalt het plan door tijdgebrek. Ik denk dat ik woensdag doorga naar de watervallen van Iguazú, naar Salta en dan langzaam terug naar Buenos Aires.
Dat geeft me nog enkele dagen in deze geweldige stad. Ik denk dat ik me hier wel kan vermaken. Hard uitgaan zoals gisteren zal ik denk ik niet meer doen, uiteindelijk is die ervaring niet echt anders dan in Nederland. Ik ga zometeen met een excursie naar een wedstrijd van de Boca Juniors mee. Dat schijnt legendarisch te zijn. Ik ben benieuwd.

1 opmerking:

Theo zei

Wat grappig dat je daar een Albertiaan tegen bent gekomen! Blijkbaar verspreiden ze zich over de hele wereld ;-)