vrijdag 14 maart 2008

Small town Texas

Ik heb heel wat meer gezien sinds de vorige keer. Laat ik beginnen met mijn kennismaking met vier pilaren van de Amerikaanse samenleving:

1. Kerkbezoek. Ik heb afgelopen zondag drie kerken bezocht in Houston. De Presbyterian (de meest belangrijke kerk voor de geschiedenis van Amerika: Calvinistische democratische puriteinen) waren vrij saai en wat je zo ongeveer van een Nederlandse kerkdienst zou verwachten. De baptisten waren iets enthousiaster en probeerden het publiek er meer in te betrekken. De predikant was een all american kerel die vol begeestering predikte (vol verzet tegen het hedendaagse materialisme. Credo: satisfaction doesn't come outside-in, it doesn't come inside-out, it comes top-down. Interessant verhaal, maar hij laat mijns inziens een paar steken vallen.) De Spaanstalige katholieke mis was niet zo druk bezocht en ik had moeite alles te volgen. De baptisten winnen dit gevecht, ook waren ze bijzonder vriendelijk en gastvrij.
Kerkdiensten zijn prachtig om bij te wonen. Ze laten het geloof op zijn mooiste kant zien en je moet een scherp oog hebben om in te zien waar de tekortkomingen van het geloof geimpliceerd worden. Maar ik heb nu noch de tijd noch de ambitie om hier een uitgebreid verhaal van te maken.
2. Wal Mart. Ook dit was een verbazingwekkend goede ervaring. Van alle kanten was ik hiervoor gewaarschuwd: zelfs in Amerika is er enige weerstand tegen het winkelen bij de Wal Mart, omdat ze de grote corporations zijn en hun medewerkers uitbuiten. Aangezien het niet mijn land is, kan dat me iets minder schelen. Tot nog toe is de Wal Mart de enige plek geweest waar ik gewoon simpelweg brood kon kopen. Bakkers hebben ze hier niet, en Wal Mart-achtige winkels zijn het enige wat op supermarkten lijkt. De meeste mensen doen hun boodschappen hier namelijk bij het bezinestation, discountwinkels of de drogist. Alle drie hebben ze wel een beetje assortiment voedsel, maar ze schieten ernstig tekort in de categorie vers eten, zoals brood en groenten. Amerikanen vinden het gemis aan vers voedsel blijkbaar niet zo belangrijk (ze eten hier immers vet, zelden thuis en het liefst zonder groenten.) In vergelijking hiermee is de Wal Mart een oase, je kunt hier dingen krijgen die ik nog nergens anders heb kunnen vinden.
3. Auto's. Wederom een lofzang. Het kost een paar centen om een auto te huren, maar ik houd direct van autorijden in Amerika. Op de een of de andere manier vervalt een groot deel van mijn weestand van nu ik over de autowegen rijd.
4. Conservatieve talkradio. Zodra ik wegreed, ben ik op zoek gegaan naar dit vreemde soort radiozenders. Ik hoefde niet ver te zoeken: talkradio is overal. Het werkt volgens het volgende concept: de talkshowhost neemt een stelling in (zoals bijv. de gouveneur van New York moet opstappen, de media zijn erg links en dat resoneert in hun berichtgeving, de staat Oregon is gek dat ze speciale rebates aan de allerarmsten geeft, Harvard mag niet van mannen eisen dat ze op bepaalde uren niet in de gymzaal mogen komen, Bill Clinton is een verkrachter, het valt wel mee met die hoge olieprijzen, dat soort dingen) en roept dan luisteraars op om te reageren. Deze komen in de uitzending en gaan dan in discussie met de talkshost. Deze host heeft natuurlijk een retotisch veel sterkere positie en wint dus doorgaans, of (wat nog veel vaker gebeurt) de luisteraar gaat over in een lofzang op de talkshowhost. Het is erg vermakelijk en erg verrijkend om naar deze programma's te luisteren. De meeste hosts zijn erg kortzichtig, maar niet minder kortzichtig dan veel linkse collumnisten en zelfbenoemde intellectuelen in Nederland. Je leert er het land veel beter door te begrijpen.

Het tweede deel van mijn post, dan. Wat heb ik de afgelopen dagen gedaan?
Zondag: naar veel kerken gegaan en vervolgens in het park wat zitten lezen.
Maandag: auto gehuurd, Wal Mart, eerste ervaring met een motel (na een paar dagen in een hostel, was dit een enorm fijn en ongekende luxe)
Dinsdag kwam ik uiteindelijk terecht in San Marcos, een studentenstadje. Ik heb genoten van het weer en ben twee dagen er gebleven (helaas een beetje verbrand op de tweede dag). Studenten staan eigenlijk nog dicht bij mij in belevingswereld en daarom was het fijn communiceren met ze. 's Avonds de kroeg in gegaan (niet gedronken, ik moest nog terug naar het motel gaan) en een goede tijd met ze gehad.
Donderdag ben ik naar Bandera gegaan (cowboy capital of the world) en daar een typische cowboy-achtige small town gezien, een beetje aangedikt voor de toeristen natuurlijk. In de openbare bibliotheek heb ik wat gelezen over de geschiedenis van Texas, razend interessant. Het gaat te ver om het allemaal uit de doeken te doen, maar de Mexicanen hebben het gebied op een nogal knullige manier verloren (ze konden niet omgaan met de vele Indianen en lieten daarom grote hoeveelheden Amerikaanse kolonisten op gunstige voorwaarden binnen, die natuurlijk helemaal geen binding met de Mexicaanse staat hadden en uiteindelijk ook in opstand kwamen.) Op een achterafveldje heb ik een baseballtraining voor erg jonge jochies geobserveerd. Alhoewel ik de motels kon betalen, koos ik ervoor om ergens onder een boom de auto neer te zetten en op de achterbank te slapen. Het was minder erg dan ik had gedacht en dat moest ik toch meegemaakt hebben.
Trouwens het gebieden ten oosten van San Antonio-San Marcos-Austin is prachtig heuvelachtig landschap, bekend als Hill Country. 's Morgens heerste er de afgelopen twee dagen de mist om vervolgens snikheet te worden.
Vandaag (vrijdag) ben ik bij het ochtendgloren richting Fredericksburg vertrokken, een ander typische small town, dit keer met een Duitse erfenis. Mooi om de Duitse architectuur met de lokale omgeving te zien blenden. Waarschijnlijk het mooiste stukje Texas wat ik heb gezien.
Met tegenzin ben ik daarna naar Austin gereden. Alle jonge mensen drongen er bij mij op aan dat ik toch echt naar Austin moest gaan. Daar ben ik nu, in een lokaal cafe met internet. Er is een groot festival hier aan de hand, dus er is overal muziek en hippie-achtig volk. Austin lijkt daarom niet zo heel veel op het Amerika dat ik hoop te ontdekken, maar meer op wat ik al uit Europa ken. Het is hier trouwens best mooi en gezellig, hoor, daar niet van. Ik denk dat ik hier nog een paar uurtjes rondhang en dan weer een of andere snelweg neem en ergens een hotel opzoek. Maar wie weet, misschien verzin ik nog iets anders.
Omdat ik mijn kabeltje in de auto heb laten liggen, kan ik op het moment even geen foto's uploaden. Jullie zullen het met het geschreven verhaal moeten doen.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Leendert,

Ik zit nog wat achter mn pc en zie dat je net een verhaal geschreven hebt over je vervolg wederwaardigheden in de USA. Je schrijft heel veel, je doet veel en reist met je huurauto.
Het autorijden vond ik (in Michigan en Illinois) zo relaxed in vergelijking met Nederland. Zulke duidelijke afspraken zijn er over invoegen, lanes etc. Is bij jou misschien ook wel.
Klopt het dat je vooringenomen aan je Amerikaanse bezoek bent begonnen?
Dat lijkt een beetje uit je verhaal door te klinken...
Geniet er van en ben benieuwd naar je verdere reis.

Liefs,
Lia

Anoniem zei

Hoi Leendert, ik heb al gereageerd op je blog, maar toch wil ik je nog even zeggen wat ik net in De Volkskrant lees over de stad Austin, Texas waar jij nu bent:
een artikel over muziekfestival SXSW (South By Southwest) dat nu plaatsvindt daar - de grootste vakbeurs voor de popmuziek ter wereld. "Je zou het het 'Cannes van de rock 'n roll' kunnen noemen", schrijft de journalist.
Al je muzikantenvrienden (Henk, Edin) benijden je misschien wel.

Wel een leuke sfeer daardoor misschien in Austin???

Tot lees's.
Lia

Anoniem zei

Weblog over SXSW journalist Gijsbert Kamer/De Volkskrant www.vk.nl/sxsw

Anoniem zei

Echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik zie je al helemaal liggen, slapend op de achterbank van je auto :)
Maar: Wat is het Amerika dat je hoopt te ontdekken?

Theo zei

Hey, is dat festival in Austin het festival war perez Hilton het al twee weken constant over heeft? Het schijnt dat hij daar ook iets gaat doen en dat er allerlei sterren komen (zelfs A-sterren!).

Wal Mart lijkt me fantastisch! Dat is vast ook de plek waar je Amerikanen tegenkomt die zo dik zijn dat ze niet eens meer kunnen lopen, maar zich per rolstoel moeten vervoeren?

Have fun maar weer, en tot de volgende post!

Anoniem zei

Hey Leendert,

Heb net deze site uiteindelijk gevonden. Interessante belevingen, wat ik uit je blogs kan opmaken.

Ik lees ze met veel plezier en hopelijk komen er ook nog foto's bij de volgende keer.

Het leven in Groningen is toch een stuk saaier zonder jou.

Nog veel plezier!

Theo zei

Hey dankjewel voor je ansichtkaartje! Ik heb erg genoten van de mooie Bijbelteksten. Ik ben blij om te horen dat je je reis op stichtelijke grondslag maakt :-)

Leendert zei

Hoi allemaal,
Weinig nieuws te melden, daarom niet een heel nieuw blog. Ik ben slechts heel even op SXSW geweest en de random bands die ik gezien heb, waren niet een dergelijke kwaliteit dat ik de behoefte had om lang te blijven. (Shame on me, misschien.)
Er staan nu wel weer wat foto's op: http://www.flickr.com/photos/24514876@N04/

Anoniem zei

Leendert! Als heb je net even geen foto's geupload: je verhaal is beeldend. Ga door!

DG