zondag 9 maart 2008

Houston, Texas

De eerste stop van mijn reis is Houston en daar is dus echt helemaal niks te beleven. Ik blijf er gelukkig slechts voor vijf dagen. Daarna ga ik een auto huren en verder de staat in. (Terwijl ik dit typ, ben ik trouwens behoorlijk moe, dus vergeef me als mijn zinnen niet de mooie stukjes retorica worden die mensen van mij gewend zijn.)
De eerste dagen heb ik dus niet zo heel veel bijzonders gedaan. Ik verblijf in een ietwat teleurstellende jeugdherberg. Deze zit vol met familie van de eigenaar (die er ook nog eens allemaal werkt) en een paar echte gasten. Ik wilde er eigenlijk al snel weg, maar ik blijf er door omstandigheden nu tot aan maandag.
Wat heb ik allemaal gedaan tot nu toe? Ik heb vergeefs gezocht naar winkels in het centrum van Houston. Gisteren heb ik een hele dag doorgebracht in het museum van Houston (zonder ook maar een cent te betalen). Ik was daar heengegaan met een wat nerderig meisje uit Austin dat ik van de jeugdherberg ken. 's Avonds zijn we daarna naar een bar gegaan (die trouwens ook heel spaarzaam zijn hier). Vandaag ben ik naar een grote rodeo- en livestockshow geweest. Amerikaanser dan dat kan je het niet krijgen.
Observaties over Amerikanen tot nu toe:
- de Amerikanen houden ontzettend veel van hun auto. Toen ik op de bus moest wachten ben ik eens gaan tellen. Net iets minder dan 50% van de auto's zijn SUV's (je weet wel, van die grote pickuptrucks), meestal met 1 persoon erin. En zo'n 80% van de auto's ziet eruit alsof ze vandaag nog gewassen zijn. Soms zie je ontzettend pauperige huizen met daarvoor een prachtige auto. De auto is het eerste waar mensen in investeren: het is een eerste levensbehoefte. Als gevolg daarvan is het openbaar vervoer alleen voor de allerlaagste klassen. Ik moest op het vliegveld heel lang op de bus wachten en deze zat daarna ook nog eens compleet vol met minderheden. Ook voetgangers zijn ontzettend zeldzaam.
- alles wat gezegd wordt over Amerikaans voedsel is waar. Het is hartstikke vet en je krijgt veel te veel. Als je een goed avondmaal wil: bestel een gerecht onder het kopje 'appetizers': daar heb je meer dan genoeg aan. En inderdaad: er lopen hier best veel ontzettend dikke mensen rond.

Dat is het wel voor vandaag. Er staan wat foto's ophttp://www.flickr.com/photos/24514876@N04/(er is niet zo heel veel interessants te zien, behalve wat foto's van het overigens vermakelijke grote cowboyevenement). Morgen ga ik kerkhoppen. En natuurlijk kom ik langs de belangrijkste van allemaal: Baptist church, de typisch Amerikaanse enthousiaste geloofsvariant. Ergens volgende week hoop ik ook een Walmart te bezoeken.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien moet je, gedurende de reis ook je gewicht bijhouden :)

Lia Wagenaar zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
tinustijger zei

Leendert, wat een teleurstelling, een bus vol minderheden!

Leuk dat je schrijft over je reis, ik kijk uit naar je blogs van de komende maanden, je schrijven leest altijd zo lekker :) Have fun churchhopping

Anoniem zei

Hoi Leendert,

Je eerste indrukken van USA, althans van je wereld in Houston gelezen. 'k Was benieuwd naar je, na je feest, na je vertrek uit Nederland. Goed dat je met een auto rond gaat kijken, want ondanks je opmerking over de SUV's in Amerika: een auto is best ook wel een beetje onontbeerlijk daar.
Veel plezier .....
Lia

Theo zei

Wow, heb je ook het Kazachstaanse volkslied gezongen bij de livestockshow, zoals Borat? Maar inderdaad, Texaanser kan het bijna niet!

Ben erg benieuwd naar je kerkelijke impressies!

Unknown zei

god bless america :X
ik ben zeer benieuwd naar je kerkervaringen en ...zo slecht is het eten toch niet ;) [het went snel]