maandag 19 mei 2008

Artistiek New York

Dit zijn alweer mijn laatste dagen in New York. Al met al vind ik het moeilijk te geloven dat ik hier spoedig zal vertrekken. Maar aan de andere kant heb ik zo ongeveer alles hier ook wel gezien. De laatste losse eindjes worden opgeruimd en morgen zal ik in het vliegtuig naar Beijing stappen.
Veel nieuws valt er niet over te melden, vrees ik. Mijn ervaringen bij de New York Mets, het huis van Louis Armstrong en op de eerste pretparken ter wereld (Coney Island, aan de Atlantische Oceaan) bevestigden dat New York al tijden een wereldcentrum is: hier is de plaats waar dingen hip gemaakt worden.
Ook heb ik nog meer musea afgewerkt: de laatste restjes van het Metropolitan Museum, het Guggenheimmuseum en het Whitneymuseum. Waar moderne kunst het thema is, zie je allerhande creatieve installaties, die op een abstracte en innovatieve manier toch een eenheid vormen. Het zet me aan het denken waarom ikzelf niet meer artistieke projecten heb ondernomen. Esthetisch effect is namelijk niet heel moeilijk te bereiken en als ik er even aan zou zitten, zou ik zeker wel ideeen hebben.
De echte harde kunst is misschien wat te ver voor mij gegrepen. Ik zag gisteren ook ergens een aantal documentaires. Eentje ging over Oost-Duitsland, maar hetgene wat mij het meest aangreep was hoe de documentairemaakster werkte met de beelden en de ruimte. In de filmische projecten die ik heb ondernomen, filmde ik iedereen van dichtbij en probeerde ik zoveel mogelijk actie vast te leggen, een praktijk die regelrecht afkomstig is uit het reality tv genre waar ik mij aan spiegelde. Maar in deze documentaire werden beelden van verderaf geschoten en ging het vaak meer om een sfeerimpressie. De beelden kregen daarom een soort innerlijke rust en gingen vaak meer op fotografie lijken. Het lijkt mij mooi om eens een keer te proberen een documentaire op die manier te maken. Ik zou alleen nog geen idee hebben waar die documentaire over zou moeten gaan.
Morgen ga ik door naar Beijing. China is ongetwijfeld een mooi land, maar drie weken op 1 plek is misschien wel lang. Ik denk dat ik me snel ongeduldig zal voelen en graag mijn tijd iets nuttiger wil besteden. Gelukkig weet ik dat ik na China doorvlieg naar Nederland, het mooiste land ter wereld.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jij bent nu waarschijnlijk in China. Nederland is inderdaad mooi, alleen er gebeurt hier op het moment niet veel bijzonders. Iedereen begint weer een beetje toe te werken naar de laatste tentamens en zomervakantie. Kortom geniet van China, want je bent zo weer terug in het saaie (maar mooie) Nederland.

Anoniem zei

Je bent al in een totaal andere wereld, maar wil je toch even zeggen dat ik je verhalen, observaties, meningen over New York heel leuk vond te lezen. Je gedachten over kunst, ook in perspectief...
Ben benieuwd hoe je documentaire wordt. Onderwerp maakt niet uit, lijkt me.
Geniet van Beijing. Vertel ons je impressies.
En, Nederland - je kent het gezegde: absence makes the heart grow fonder!

Over een paar weken ben je van harte welkom in dit prachtige land!
Liefs.