woensdag 28 mei 2008

Olympisch Beijing

Ik ben inmiddels al een week in China, of beter gezegd Beijing. Ik heb veel van de traditionele toeristische attracties gezien. Maar wat vooral opvalt als je door de straten trekt, is dat overal gebouwd wordt. De omgeving van het hostel is 1 grote bouwput: in een razend tempo wordt geprobeerd in verband met de Olympische Spelen alle kanten van het wat primitievere China te maskeren. Natuurlijk worden de arme huizen vervangen door andere kleine huisjes in traditionele architectuur, zodanig dat de toeristen zullen denken dat deze structuren er al tijden stonden. Chinezen geven sowieso niet zoveel om het onderscheid tussen authentiek en nep, iets wat bij tijd en wijlen (bijvoorbeeld op de Chineze muur, indrukwekkend, maar grotendeels een reconstructie) verwarrend kan werken.
Daarnaast worden de Chinezen doodgegooid met informatie over de Spelen. Wat ik van andere reizigers hoor, is dat ze als de dood zijn voor het feit dat de Spelen op een mislukking zouden uitlopen. China (en alle burgers worden daarin betrokken) wil kosten wat kost gezichtsverlies vermijden. Zo hebben de Chinezen momenteel een hekel aan Fransen omdat er iets mis ging bij de vlamceremonie in Parijs. In de metro worden alle mogelijke sporten via videoschermen uitgelegd.
De indruk die China wil afgeven is van een modern, welvarend en weldenkend land. Het gaat natuurlijk enkel om de indruk. De Chinezen zijn niet weldenkend, het is een staatseconomie en andersdenkenden worden op afstand gehouden. Zo kan ik bijvoorbeeld niet op mijn eigen weblog komen. Gelukkig was er iemand die daar wel een trucje op wist. Via een remote log in op zijn computer breng ik nu toch nieuws uit verre landen. Het werkt niet geweldig, maar ik kan de Chineze firewall omzeilen. Het heeft echter wel even geduurd en wellicht heb ik volgende keer minder geluk. Mijn berichten zullen dus onregelmatiger worden...

Geen opmerkingen: