maandag 5 mei 2008

Contemplatieve rust of de drukte van de stad?

De afgelopen drie dagen heb ik vooral veel rust genomen en wat boeken gelezen. Natuurlijk ben ik 's avonds steeds wel op pad gegaan. Zo ben ik in een jazzclub in Harlem geweest, een comedyclub en is het me zaterdagavond helaas niet gelukt de club die ik zocht te vinden. In plaats daarvan was ik er content mee in een andere bar wat mensen te ontmoeten en daar wat mee te drinken.
Ook al ben ik in een grote wereldstad, toch was ik er tevreden mee dat de dagen redelijk simpel aan het worden waren. Ik deed het rustig aan, ik had toch alle tijd van de wereld. Het gevoel van urgentie, dat ik nu iets moest doen, was ik verloren: de dagen werden rustiger en wat contemplatiever. Toch vertaalde deze rustige levensstijl zich niet in meer creatieve gedachten of duidelijke plannen.
Vanmiddag realiseerde ik me daarom iets. Zowel in Groningen, als gedurende mijn reis, waren de meest productieve creatieve momenten de tijden dat ik met allerlei dingen tegelijk bezig was en eigenlijk geen tijd om diep na te denken had. Het nadenken is voor mij blijkbaar een soort achtergrondproces dat erbij gebaat is bij zoveel mogelijk verschillende ervaringen in een zo kort mogelijke tijd te beleven. Zodra ik ophoud dingen te doen, vallen mijn gedachten in slaap.
De paradoxale conclusie is dus dat rust niet goed is voor mijn creatieve geest: zoveel mogelijk nieuwe input en drukte is dat wel. De hele tijd niet al te veel doen, verdreef de tijd dus wel, maar zou op lange termijn mijn gedachten doen inslapen. Ik besloot de bibliotheek waar ik in zat te verlaten, snel een route uit te plannen en de stad weer in te trekken. Er is hier nog zoveel te ontdekken.

Geen opmerkingen: