donderdag 15 mei 2008

Classy New York

Eindelijk heb ik een wat andere kant van New York mogen ervaren. Ik ben uitgeweest in the Meatpacking District, heb de kunstgallerijen van Chelsea bekeken en ben naar een Broadway-musical geweest. Met zoveel show om me heen was het waarschijnlijk beter het verhaal te vertellen met foto's, maar ik heb momenteel wat moeite met mijn camera.
Een algemene lijn is moeilijk te ontwaren, behalve misschien dat New York een bastion van creativiteit is. Alle armere wijken stromen steevast vol met kunstenaars die de buurt een hip elan geven, waarna het te duur wordt voor de kunstenaars en die weer vertrekken. Kunstenaars zijn doorgaans namelijk armoezaaiers. De enige wijken die deze cyclus lijken te ontsnappen zijn Greenwich Village (universiteit en doorlopend bastion voor kunstenaars en links-extremisten), Midtown en Lower Manhattan (beiden voorbestemd voor bankiers en rijkelui).
In de Lower East Side woonden veel (voornamelijk joodse) mensen opgekropt op elkaar en probeerden ze zich door moeilijke tijden heen te slepen. De 'rags-to-riches' stories worden hier gekoesterd. Zo waren veel Broadway-performers joods, een feit dat in de musical Spamalot (van de jongens van Monty Python) op de hak werd genomen. Ridder Galahad zingt erover in het lied 'You can't succeed in Broadway, if you don't have any jews.' De musical Spamalot blonk overigens uit in wat Monty Python het beste kan: absurde humor, onsamenhangendheid en respect voor niks. Het was een geweldige show.
Met hetzelfde respect kan ik zeggen dat de dj in de club van zaterdag briljant was, het off-broadway toneelstuk Perfect Crime erg vermakelijk was en dat ik een aantal geweldige adresjes heb gevonden om te dineren: het eten is hier voortreffelijk. In New York weten mensen wel hoe ze een show moeten neerzetten: ze moeten wel, want anders worden ze genadeloos weggeconcurreerd.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hej Leendert,

nou het is gelukt hoor, ik heb eindelijk tijd gevonden om al je posts (in chronologische volgorde!) te lezen. Wat een verhalen.. T klinkt allemaal erg avontuurlijk, maar af en toe ook een beetje frustrerend. Of misschien is dat alleen mijn perceptie.. Mis je Nederland al of trekt het bestaand van wereldreiziger je meer?
Vanaf nu zal ik je blog iets beter in de gaten houden ;)

kus, Leonie

Theo zei

Klinkt hip allemaal! DIt is wel het soort New York waar je naar op zoek was, toch?

Bedankt voor je gezellige brief trouwens! Erg leuk!!